Selecteer een pagina

JOYCE BACKX – COLOURFUL JOURNEY 

Ik ben Joyce, een ondernemende mama van 2 dochters: Myrthe (11) en Yara (10). Ik ben getrouwd met Michael en we wonen samen met onze hond Spijker in Bavel, vlakbij Breda in het zuiden van het land. 

Als Brand Designer en Visual Storyteller help ik vrouwelijke ondernemers met het vertalen van hun verhaal en boodschap naar een merkidentiteit die echt bij hen past. Zodat zij daarmee moeiteloos precies die leuke klanten aantrekken die zij het allerbeste kunnen helpen en daarmee meer omzet en impact kunnen maken. Ik ben van mening dat branding over zoveel meer gaat dan alleen een huisstijl of een logo. Het gaat om het gevoel dat je de ander meegeeft, de ervaring. Met een mooi woord heet dat: de merkbeleving.

Mensen kunnen bij mij terecht voor het creëren van een merk, de branding daaromheen en het webdesign die precies weerspiegelen waar zij voor staan. Vanuit hun hart, vanuit hun soul. Ik noem het daarom ook wel het creëren van een soulbrand

Ook maak ik zelf illustraties en doe ik de vormgeving van allerlei aan je merk verwante producten.

Welke 5 woorden zijn typisch jou? 

Kleurrijk – avontuurlijk – joyful – meraki – anders kijken  

Kleurrijk: ik ben echt een colourlover, ik hou van kleur. Van de symboliek, de betekenis, de energie van kleur. Kleur heeft zoveel invloed op hoe je je voelt. Dit neem ik ook mee als belangrijk onderdeel in mijn werk, wat overigens niet betekent dat ik alleen maar merken creeer met heel veel kleur, dat is natuurlijk echt afgestemd op de persoon en het merk waarvoor het is. Kleurrijk leven is daarnaast voor mij ook het open minded zijn, met open blik in de wereld staan en weten dat het allemaal niet zo zwart-wit is. 

Avontuurlijk: Het avontuur opzoeken hoeft niet altijd in hele grote dingen te zitten, ook in kleine dingen kun je dit vinden. Het gaat voor mij over ontdekken, verwonderen, bewonderen en open staan voor nieuwe dingen. Het reizen, de weg er naar toe, is minstens zo mooi en belangrijk. De voorpret ook. Ook in mijn werk neem ik dit graag mee. Zo’n brandingtraject is echt een reis, een ontdekkingstocht, een avontuur. Het levert iets heel moois op, maar de weg ernaar toe is ook zo’n prachtig proces. Mijn bedrijf heet dan ook: Colourful Journey

Joyful: Plezier hebben in wat je doet geeft zoveel blijdschap en energie. Het is letterlijk de ‘Joy’ in mijn naam. Plezier heeft voor mij ook veel te maken met spelen. En dat is waar ik van aan ga. Het mezelf (en anderen) toestaan om te mogen spelen, te ontdekken, lol te maken. Door te spelen ontstaan de mooiste dingen. Dingen die je met je hoofd niet kunt bedenken. De fun in je leven is misschien ook wel het allerbelangrijkste. Zodra je die niet meer ziet, is er niets aan. En natuurlijk moet ook ik wel eens iets doen wat ik niet zo leuk vind, maar ik zeg altijd: je kunt het wel zo leuk mogelijk maken. 

Meraki: is een woord dat niet iedereen kent, maar mij wel op het lijf geschreven is. Het gaat over de passie en de liefde die je stopt in alles wat je doet. Dat je het doet met heel je hart. En dat je het daarmee eigenlijk een klein en liefdevol stukje van jezelf meegeeft. Of het nu iets is wat je maakt, kookt of doet. Ik ben ervan overtuigd dat de ander dat stukje liefde ook echt kan voelen.  

Anders kijken: al van kleins af vond ik het interessant om de wereld op een andere manier te bekijken. Soms vanuit een ander standpunt (dan ging ik op de grond liggen en zag iets er ineens heel anders uit), dan weer letterlijk door ergens doorheen te kijken: een zeepbel, een glas, een fles, een gaatje in een blad. Of als je ergens op inzoomt, kun je ook ineens andere dingen zien. Fotografie is mede daarom al heel lang een grote hobby. Ook daarin kijk je vaak anders. Tijdens mijn vormgevingsopleiding werd ik ook vooral daarom geprezen: het anders kijken en ook het op een andere manier durven toepassen van materialen. En nog steeds is dat een eigenschap die me helpt in mijn creativiteit. 

Waarom doe jij wat je doet, wat drijft jou? Wat is dus jouw innerlijk vuur?

Ik heb jarenlang gewerkt voor grootwinkelbedrijven, zoals de Bijenkorf, waar de merkbeleving en het overbrengen van het verhaal heel belangrijk was. Ik leerde hoe succesvol dat kan zijn voor het bedrijf.

Het wordt vaak onderschat in het begin als ondernemers net starten, maar uiteindelijk wil je niet zomaar iedereen aantrekken, maar wil je de juiste klanten aantrekken. Voor hen het verschil maken. Tegelijkertijd zag (en zie) ik veel ondernemers hier ontzettend mee stoeien. En vooral de ondernemers die zo iets moois te brengen hebben, die werken vanuit hun hart en zich hier volledig voor inzetten, wil ik ontzettend graag helpen.

Want door hun verhaal op een juiste en bij hen passende manier te vertalen naar beeld, kleur en stijl, gaan zij zichtbaar worden en gevonden worden door en voor de voor hen juiste klanten. En kunnen ze dus van zóveel meer waarde zijn, groeien en daardoor meer impact hebben. En dat is waar het cirkeltje dan voor mij rond wordt: door te doen waar ik goed in ben én heel blij van word, gaan zij ook stralen en shinen en maken we daarmee samen de wereld een stukje mooier. 

Daarnaast houd ik ook enorm van deze verhalen. Dat wat er achter zit, je message, dat waarvoor je het doet. Het inspireert me. Het zorgt voor verbinding. Als je deze verhalen beeldend kunt maken, worden ze bijna nog mooier, omdat ze dan vaak nog meer de emotie overbrengen. Mensen noemen mij ook wel eens een dromenvanger. Omdat ik ze help, dat waarvan zij dromen, waar te maken. Mooie vind ik dat.   

Wat betekent jouw vuur voor jou en je business?

Net als zovelen heb ook ik moeilijke periodes in mijn leven gekend. Mijn broertje is overleden en ik ben in een burn out geraakt. In die tijd was ik mezelf echt even kwijt. Ik leefde vanuit mijn hoofd, deed voornamelijk wat er van me verwacht werd en zat heel lang in een soort ratrace.

Nu leef ik veel bewuster, ben ik iedere dag bezig met dingen die ik echt leuk vind, waar ik energie van krijg en waar ik voor een ander van enorme waarde kan zijn. Dat geeft me onwijs veel energie en voldoening. Doen waar mijn hart blij van wordt. Geinspireerd leven. Durven luisteren naar mijn gevoel. Mijn hooggevoeligheid en intuitie zijn nu mijn superpowers. Ik zeg nu vaak dat als je gaat doen waar je hart van gaat zingen, je voeten vanzelf gaan dansen.

Dat alles zorgt er niet alleen voor dat ik zelf nu zo gelukkig ben, maar ook dat ik mijn kinderen dit leer en voorleef. En in mijn business werkt dit ook zo. En krijg ik bijvoorbeeld terug van mijn klanten dat dit precies is wat zij ervaren: de enorme passie en liefde waarmee ik doe wat ik doe. 

Hoe houd jij je vuur hoog?

Mijn vuur hoog houden doe ik vooral door goed te luisteren naar mijn gevoel en naar mijn lichaam. Intuitie is hierin mijn leidraad. Als iets goed voelt en ik er blij van wordt, dan doe ik het. Zoniet, dan niet.

Dat klinkt heel eenvoudig, maar is echt iets wat ik heb moeten leren en het zinnetje: ” nee zeggen tegen de ander, is een ja tegen mezelf ” heeft me daar bij geholpen. Prive en ook in mijn werk. De vrijheid die ik als zelfstandig ondernemer voel en heb, om te doen wat goed voelt, helpt daar natuurlijk ook bij.

Daarnaast zoek ik bewust de stilte op. Vaak in de natuur, in de bossen, lekker lang wandelen met de hond. Me verwonderen over de schoonheid. Me laten meenemen in het geluid van de vogeltjes die zingen, het briesje door mijn haren, de zon op mijn wangen. En ook: mijmeren bij een kampvuurtje. Intens kan ik daarvan genieten. Die rust heb ik ook nodig. En in die rust vind ik vaak de inspiratie en de antwoorden voor dat waarmee ik bezig ben. Stilstaan betekent zeker niet altijd stilstand heb ik ervaren.

Aan de andere kant houd ik ook erg van muziek, van dansen, van verbinding en samenzijn. Mooie gesprekken met inspirerende mensen. Ook dat maakt dat ik een warm hart voel en het vuur in mij goed kan voelen. Ik denk dat het altijd gaat om de balans voor jezelf goed te houden, hoe moeilijk soms ook. Me-time plan ik daarom tegenwoordig ook echt in.

Waar ben je heel trots op? Juist ook in deze moeilijke tijd?

Vooral op mijn keuze voor het ondernemerschap nu al weer jaren geleden. Dat vond ik destijds echt wel een spannende en tegelijkertijd deed ik het vol vertrouwen. Terwijl we op dat moment nog kleine kinderen hadden en het financieel echt niet zo makkelijk hadden.

En die keuze van toen geeft me nu zo ontzettend veel vrijheid. Ook juist om er voor mijn kinderen te zijn. Te werken op tijden die ik zelf kies, die mij passen. Dat er ineens thuisonderwijs was, kon ik zonder grote problemen opvangen. En ook dat geeft een heel fijn gevoel. Mijn bedrijf was er al op ingericht dat ik online kan ondernemen en dat alles eigenlijk ‘gewoon’  kon doorgaan. En ja natuurlijk zat ook ik weleens in een spagaat qua aandacht en tijd, toch overheerst de dankbaarheid om het zo te kunnen doen.

Welk advies zou jij willen geven?

Blijf dicht bij jezelf. In alle opzichten. Dus ook in je bedrijf. Jezelf zijn in je bedrijf werkt het allerfijnst. Durf datgene wat jou JOU maakt, te laten zien. Praat en schrijf zoals je ook in een echt gesprek zou doen. Zorg dat je foto’s en je uitstraling laten zien wie jij diep van binnen bent. Als je jezelf anders voor doet dan je bent, gaat het niet werken. Niet voor jezelf en niet voor je klant.

welke quote/uitspraak of motto is jou op het lijf geschreven of past helemaal bij jou?

Oeh, er zijn veel mooie quotes die me erg raken. Maar businesswise, zonder over na te hoeven denken is het absoluut deze: 

Your vibe attracts your tribe.

Dat is waar het wat mij betreft helemaal over gaat bij personal branding. Het gaat om de JOU in je bedrijf. Mensen werken graag met mensen en als jij ze kunt laten ervaren wie je bent en waarvoor je staat, haken ze aan op jou. Op jouw vibe.

En je vibe is niet iets wat je alleen in woorden kunt vatten of in een een fancy logo en een paar kleuren. Het gaat over emotie en gevoel, dat je dát kunt overbrengen met je merk. En daarmee trek je dan automatisch precies die mensen (tribe) aan die bij jou passen.